Inhoudsopgave

๐Ÿš€ Gratis strategie call!

(Tijdelijke actie โ€“ normaal โ‚ฌ99!)

Google: Alt-tekst is er niet (alleen) voor SEO, maar vooral voor toegankelijkheid

Veel mensen denken dat alt-tekst (de beschrijving die je aan een afbeelding geeft) er vooral is om hoger in Google te komen. Maar Googleโ€™s John Mueller heeft nu nog eens duidelijk gemaakt: alt-tekst is in de eerste plaats bedoeld voor toegankelijkheid, niet voor SEO!

Wat betekent dit?

Google zegt eigenlijk: schrijf alt-teksten voor mensen, niet voor zoekmachines. Vooral voor mensen die een screenreader gebruiken (bijvoorbeeld blinden en slechtzienden) is een goede alt-tekst essentieel. Het helpt hen begrijpen wat er op een afbeelding staat.

Dat betekent niet dat alt-tekst geen enkele invloed heeft op SEO. Maar als je het alleen toevoegt om beter te scoren in Google, doe je het verkeerd.

Wanneer moet je een alt-tekst gebruiken?

Google verwijst naar een handige beslisboom van W3C om te bepalen of je een alt-tekst moet toevoegen en wat er dan in moet staan. Dit zijn een paar belangrijke vragen:

๐Ÿ”น Bevat de afbeelding tekst? Bijvoorbeeld een logo met een slogan? Zet die tekst dan in de alt-tag.
๐Ÿ”น Is de afbeelding onderdeel van een knop of link? Als je bijvoorbeeld een afbeelding gebruikt om naar een andere pagina te gaan, moet de alt-tekst beschrijven wat er gebeurt als je erop klikt.
๐Ÿ”น Voegt de afbeelding echt iets toe aan de pagina? Een informatieve afbeelding zoals een grafiek heeft een beschrijving nodig, maar een decoratieve achtergrondafbeelding niet.
๐Ÿ”น Is het puur decoratief? Dan hoef je geen alt-tekst toe te voegen.

John Mueller benadrukt dat alt-tekst in de eerste plaats voor toegankelijkheid bedoeld is en dat je die focus niet moet verliezen. SEO is een mooie bonus, maar niet het hoofddoel.

"De keuze voor ALT-tekst is niet in de eerste plaats een SEO-beslissing. Als je graag met gestructureerde processen werkt, bekijk dan deze beslisboom om te bepalen wanneer en welke ALT-tekst je moet gebruiken voor toegankelijkheid."

Wat betekent dit voor jouw SEO-strategie?

โœ… Alt-tekst blijft nuttig voor SEO, maar alleen als het natuurlijk en nuttig is.
โœ… Geen keyword stuffing! Stop niet zomaar zoekwoorden in je alt-tekst als het geen waarde toevoegt.
โœ… Focus op gebruikerservaring. Google beloont websites die toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn.

Wil je de volledige uitleg en de decision tree zien? Check het originele statement op van Zeldman.

Wat vind jij? Gebruik jij alt-tekst vooral voor SEO of voor toegankelijkheid?

Volledige uitleg in een YouTube Video:

Welkom bij Rank Rocket!

Ik ben Daan, SEO specialist bij Rank Rocket en heb in de afgelopen 5 jaar al vele bedrijven mogen helpen met hun vindbaarheid. Heb je genoten van het artikel? Laten we dan eens kennismaken!